روانشناسی و معنی رنگ در طراحی لوگو (2)


انتقالات:
عشق، داستان عاشقانه، نرمی، آرامش، وقار، خنکی، آسودگی، سکون، بی حرکتی، تخیل، سنت.

آبی
آبی ایجاد احساس اعتماد وامنیت می کند. همچنین این رنگ طول موج بلندی داشته و از فاصله های بسیار دور نیز دیده می شود. به همین دلیل اکثر چراغ های فرود فرودگاه ها آبی رنگ است. اما سایه های متفاوت آبی می تواند تاثیر های متفاوتی داشته باشد. برای مثال آبی سلطنتی، خریدارانی که عجله دارند را جذب می کند و برای محصولات پاک کننده مناسب است، در حالی که سرمه ای خریدارانی را که در فکر بودجه شان هستند را جذب می کند و برای لوگو های سازمانی و شرکتی مناسب تر است. بیشتر مردم می کویند که به رنگ آبی بیشتر از دیگر رنگ ها علاقه دارند.

انتقالات:
اعتماد، راستگویی، وابستگی، خنکی، قابل اطمینان بودن، معتمد، دوستانه ، آرام، آسودگی، وقار، آب، جدیّت، قدرت، موفقیّت، حرفه ای بودن.

زرد
رنگ زرد اغلب توجه کسانی را جلب می کند که تنها به ویترین مغازه ها نگاه می کنند، و احساس خوش بینی و جوانی را القاء می کند. این رنگی است که با غذا هم خوانی دارد. رنگ زرد روشنفکران را جلب می کند و می تواند تمرکز را بالا برده و اگر ئر جای نامناسب استفاده شود دیدن آن سخت می شود. زمانی که با رنگ زرد روبرو می شوید، مغز سروتونین بیشتری آزاد می کند (احساس خوب شیمیایی طبیعی). زرد خلاقیت را بالا برده و فعال می کند.

انتقالات:
خلاقیت، گرمی، شادی، تشویق، نور خورشید، جوانی، خوش بینی، امید، غذا، محرک، توسعه، کنجکاوی، بازیگوشی، سرگرمی، انرژی، راحتی، صدای خنده، لحظات خوب.

سبز
سبز رنگ طبیعت، بوم شناسی و ثروت است. این ساده ترین رنگ برای پردازش مغز است. رنگ سبز تیره برای افراد محافظه کار، مذکر،طبیعی جذاب بوده حال آنکه سبز روشن عموماً برای اتاق های بیمارستان ها استفاده می شود تا تاثیر آرامش بخشی داشته باشد. همچنین رنگ سبز روشن در محیط های خرده فروشی برای ایجاد آرامش استفاده می شود و یک رنگ دوست داشتنی برای رنگ غذاست. از سایه های تیره تر برای نشان دادن استحکام و تاثیر استفاده کنید. سبز با خوش شانسی، سخاوت، باروری و حتی حسادت و رشک در حالت منفی نیز در یک دسته جای می گیرد.

انتقالات:
طبیعت، صلح، پرورش، هارمونی، بازیافت، خوش شانسی، سخاوت، باروری، رشک، نگهداری، مردانگی، آرامش، رشد، فراوانی، شفا، زندگی، تعادل، جوان سازی، پایداری، تاثیر.

نارنجی
رنگ نارنجی خریداران را به طور ناگهانی جذب کرده و ایجاد یک فراخوان به حرکت می کند مانند خرید، فروش یا متعهد شدن. می تواند برای ایجاد حرکت و انرژی بدون اینکه بیننده مقاومت کند مورد استفاده قرار گیرد. می تواند یک وضعیت و رفتار جدید ایجاد کند.

انتقالات:
جنبش، پر توانی، دوستانه، دعوت، گرما، خلاقیت، حاصلخیزی، اشتیاق، بازیگوشی، شعله وری، لحظات خوش، ماجراجویی، رفتار و روش.

بنفش
دختران جوان مرتب رنگ بنفش را به عنوان رنگ مورد علاقه شان انتخاب می کنند. این رنگ فعایلت های مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است ا فعال می کند. این رنگ می تواند مسایلی مانند راز، خرد و احترام به همراه داشته باشد. بنفش رنگ سلطنت است و معمولا برای محصولات ضد پیری و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. سایه رنگ های تیره تر می تواند نشان دهنده ثروت و خوش گذرانی باشد در حالی که سایه رنگ های روشن تر به بهار و داستان های عاشقانه اشاره دارد.

انتقالات:
سلطنتی، ثروت، شکوفایی، راز، احترام، خرد، حل مشکلات، نجابت، وقار، فراوانی، خلاقیت، تخیل، خوش گذرانی، بهار، داستان عاشقانه، روحانیت، عدالت، خیال پردازی، رویا، زنانه.


سیاه
سیاه عموماً برای بازار محصولات خوشگذرانی استفاده می شود، این رنگ قدرتمند وبراق است و برای رساندن توانایی و قدرت استفاده می شود. سیاه یک رنگ جدی است و با هوشمندی در یک دسته قرار می گیرد.

انتقالات:
خوشگذرانی، قدرت، توانایی، بدی، هوشمندی، وقار، گمراه سازی، راز، مدرن، نازکی، براقی، رسمی، تحریف، محرمانه.

خاکستری
خاکستری نشان دهنده خنثی بودن و آرام بودن است. این یک رنگ خوب در طراحی لوگو نیست اما برای نشان دادن کیفیت نا مناسب چیز ها مناسب است.

انتقالات:
قابل استفاده، خنثی، میانه راه، سنین پیری، مرگ، مالیات، کمبود انرژی، رکود، خونسردی.


قهوه ای
رنگ قهوه ایی بیان کننده پایداری، تجربه و راحتی است. همچنین برای بیان کردن طبیعت، دوستی، راستگویی و زمین مورد استفاده قرار می گیرد.

انتقالات:
پایداری، طبیعت، دوستی، زمین، قبیله ای، بدوی، سادگی، تجربه، راحتی.

تحقیقات یکی پس از دیگری نشان داده اند که رنگ ها معنی های ناخودآگاهی را انتقال می دهند، بنابراین می تواند یک ابزار روانشناسی بسیار قوی در طراحی لوگو باشد. رنگ می تواند پیام های مثبت و منفی بفرستد، مردم را به خرید کردن تشویق کند یا باز دارد، اعتماد را توسعه داده یا کاهش دهد، و حتی فعالیت های شیمیایی را در مغز تحریک کند. یک انتخاب مناسب رنگی می تواند طراحی لوگو شما را تقویت و یا تضعیف کند.

روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو (1)

10 نکته در طراحی لوگو

نکات طراحی لوگو برای مشتری

 

 

 

لینک های مفید

  • لینک 1
  • لینک 1
  • لینک 1
  • لینک 1
  • لینک 1
  • لینک 1